Když jsme se učili o konci doby ledové, tak samozřejmě z hlediska střední Evropy. Ledovec ustoupil, přišli lidé, na pláních běhali mamuti, lidi sázeli ořeší, postupně přitáhly břízy, krajina se zazelenala, začala sukcese, z balkánských refugií vykoukly smrky no a nakonec přivandroval i habr. Jo a nakonec z Evropy ledovec odešel ze Skandinávie, ta se pořád ještě zvedá.
Zvedá se. Ledovec, který na sto tisíc let sevřel Zemi, byl tak masivní, že zamáčkl celou Skandinávii do moře a ona se od té doby zvedá zpátky. Zatím asi o 280 metrů, aktuálně tempem asi 4 mm za rok. (V mezolitu až 13 mm/rok.)
V praxi to značí, že Evropou se už proháněli lidé, když se temeno Ekebergu poprvé vynořilo nad hladinu moře. A lidi k němu zamířili. Museli to být úplní šílenci, mě i teď jímá hrůza z těch nezměrných hlubin, ale dopluli tam a zanechali tam po sobě stopy.
Jak se kopec zvedal výš a výš, další a další lidé k němu připlouvali. Určitě vystoupili nahoru, aby se podívali kolem, ale svá sídliště, zprvu dočasná, stavěli dole, u vody, u zdroje potravy.
Kopec se zvedal a zbytky sídlišť s ním. A dole vznikala nová a nová - doba bronzová, doba železná... moderní Oslo. Když se člověk projde na dvacet minut, na půl hodiny nahoru na kopec po slušné stezce, mine archeologická naleziště pokrývající deset tisíc let lidského osidlování Skandinávie. To je boží.
Na tomhle snímku je zachyceno úpatí kopce s kamenolomem, kde se těžil kamenec. To je podvojná sůl kyseliny sírové (podvojná - tj. dvě soli zkrystalizované do jedné společné krystalické mřížky) dobrá nejen na holení, ale především na barvení oděvů. Tak tenhle lom byl v polovině 18. století největší industriální instalací v celém Oslu a okolí.
U nás jsme měli od 16. století vysoké pece s "nepřetržitým" provozem (měřeným na měsíce, ne na dekády, jako dnes) a vyváželi jsme český křišťál. Ve stejné době, kdy největší město v Norsku začalo oťukávat kamenec, Čechy produkovaly dvacet tisíc tun oceli ročně. Tolik pro měřítko. Ti lidi tady byli chudí jak kostelní myše.
Když se konečně průmyslová revoluce rozjela i v Norsku, továrny začaly čmoudit a rachotit. Aby dělníci unikli tomuto zhoubnému prostředí, město spolu s dělnickým hnutím koupilo Ekeberg coby městský park. Bylo to na konci 19. století, sto let poté, co byl měšťanům brněnským císařem darován Augec (Lužánky), první městský park v Česku a jeden z prvních v Evropě.
Park je zde dosud, s parkovou úpravou a výsadbou poměrně sporou. O to více je zde soch! Norové patrně zbožňují sochy a rozsévají je všude ještě víc, než Čechoslováci za socialismu, kdy byla položka na umění povinnou součástí každé investice. A záběr uměleckých stylů je parádní. Co je pro mě důležité - námětem jsou především pěkné ženské. :)
Takže na úpatí kopce mě hnedka přivítala tahle:
Ženskou sochu v takové pozici jsem ještě neviděl. Je to svou vrcholně sebevědomou otevřeností a vyzývavostí až obscénní. Energické údy, přímý pohled, šaty obtahující lýtka a stehna... tohle že bylo odlito v roce 1940?To mě tedy velmi udivilo! Tak moc, že jsem si ani nevšiml toho ocásku vzadu...
Až Viky, na kterou ta sexuální magie sochy asi tolik nepůsobí, mne upozornila, že se nejedná o nějakou vzdornou měštku na motivy románů Jane Austenové, leč o "huldru" - norskou divoženku. Slované, děti řek, mají vodní víly a v lesích lešije, sylvány čili hejkaly. Norové... no ti asi mají celou plejádu mořských potvor, ale v lesích se potulují huldry, pěkné ženy s liščím ocasem, jejichž prací je vlísávat se do přízně osamělým dřevorubcům a pak je, ehm, "utancovat" k smrti.
...
No dal bych si říct. :-)
Mimochodem, taková odbočka, české víly samozřejmě jsou kruté, ale ne nekrofilní, a co nezastane mládenec z rodu Adamova, o to se postarají trpaslíci, kteří to navíc i přežijí. Akorát děcka z takové mesaliance vzešlá jsou ohyzdná a zmrzačená, proto je víly vyměňují za lidské děti, nehlídané nepořádnými matkami. (Teda za ty, které nestihne odnést polednice, samozřejmě. To víte, reprodukční kompetice, úzká fakultativní nika, efekt červené královny a tydlevidle.)