Dalšími klasikami českého trempířství bylo "tele", německý a rakouskouherský skříňový batoh se silnými příčkami a velkou klopou s přírodním rounem z krávy, které zajišťovalo voděodolnost i v dlouhém dešti. Je to vlastně podobný princip, jako velká polní vz. 85. Po první světové válce a vlastně i po druhé se vyráběly civilní kopie. Jednu z nich, z pozdní série barevných, jsem onehdy našel v příkopě:
Už si ji vzal kamarád, který vždy toužil po tyrkysové.
Tele je výrobně poměrně náročný batoh, i když se vezme, že na výrobu jednoho Zeppelinu bylo třeba porazit 1,4 miliónu krav (kvůli střívkům na balonety), takže kožešiny bylo asi dost. Proto byl v německé armádě zvláště za druhé světové války zaveden ruksak (="pytel na záda") mnohem jednodušší konstrukce. I ten se vyráběl dlouho po válce pro potřeby turistů i armády (velká polní "vz. 60", jak se jí někdy říká).
Dva nebo tři jsem už našel - tady je jedno ilustrační foto:
- ale dneska jsem dotáhl ještě starší, meziválečný typ, je teda strašlivě dorasovaný, musím se rozhodnout, jestli ho hodit na aukro od koruny, nebo s ním něco vyvádět. Ona je to dost nepohodlná věc.
No a poslední z "klasických" zavazadel české turistiky je úeska, která se k nám dostala po první světové válce a zvláště po druhé si našla řadu obdivovatelů a nakonec se vyráběla i v národním podniku Opus a nosili ji pionýři.
Kletr, krosna nebo dokonce bergen či alice, to jsou záležitosti mnohem pozdější - jakkoliv ta konstrukce byla samozřejmě známá, nebyla dříve tak masově rozšířená.