Bohužel, musím říct, že ač reputace u jednotlivých frakcí ze začátku působila uvěřitelně, postupem času ztratila jaksi na významu a efektu a i lesku a pak se to jaksi celé zvrhlo, nejspíše asi proto, že se autoři snažili dát hráči skutečně na výběr, za koho chce dohrát, ačkoliv ten se rozhodl již dávno, aniž by o tom věděl, svými činy. Prostě to konečné rozhodnutí může udělat hráč, nezávisle na tom, co dělal do té doby a jakou reputaci získal a to ještě ta práce s reputací je poněkud zvrhlá.
Například hráč může celou dobu hrát pro NCR, splnit všechny úkoly pro NCR, pomoci všem jejich táborům, hlídkám, zlikvidovat všechny legionáře v dohledu, osvobodit vězně, přesvědčit velké chany, aby byli proti legii, nebo se do boje nepletli, může si vytvořit relativně nepřátelskou reputaci u legie, ačkoliv většina úkolů proti nim u nich reputaci nezhoršuje, pokud člověk přímo nezabíjí jejich vojáky. Logicky by tak člověk čekal, že když hráč dělá tolik věcí proti legii, že legii zaujme, že si to legie nenechá líbit, že třeba najme žoldáky, nebo sama pošle vojáky - zabijáky, kteří budou chtít hrdinu zlikvidovat tiše a nenápadně někde v pustině, nic takového se ale nestane a hráč může dělat jeden krok za druhém proti nim a zesilovat a posilovat pozice NCR.
Pak v jeden okamžik dojde ke změně, díky hlavním úkolům. Najednou je všechno zlo smazáno, hráč musí jít do tábora Legie, ať už chce, nebo nechce a i když dělá věci proti legii a čekal by tak, že jít do tábora bude znamenat tuhý boj, není tomu tak. Legie si jej naopak pozve do tábora, vymaže mu veškeré hříchy a začne s ním s novým listem. Pokud tak člověk sebou nemá Booneho, může se promenádovat po jejich táboře, jakoby se nechumelilo, zašpásovat s Césarem, dokonce udělat nějaké vedlejší úkoly pro zdejší bosse, jako opravit houfnici (která je určena na odstřelování vojáků NCR, aniž by to znamenalo zhoršení reputace u NCR). Může se s Césarem domluvit, že zničí zdejší armádu robotů, která je pod pevností a bude v klidu puštěn do bunkru s roboty, kde si může dělat co chce. Již zde je to zajímavé, jelikož pokud má César zájem na zničení robotů a má k tomu veškeré potřebné věci, proč je nezničí sám, aby měl jistotu. Hráč tak tedy jde do bunkru, kde aktualizuje roboty, což vytvoří hluk, díky tomu i samotný César věří, že byli roboti zničeni, ačkoliv ti jen čekají, kdy budou vypuštěni. Tím je možné splnit i úkol pro něj.
V tuto fázi lze tedy být oblíbený u Cesara, NCR hráče upřimně a bezelstně miluje, Cháni jej zbožňují, Bratrstvo by za něj položilo život, bombarďáci budou ochotni vybombardovat naprosto cokoliv, na co hrdina ukáže a pokud si člověk vezme i perk přátelství ze zvířaty, zbožňuje ho iveškerá havěť na tolik, že je za něj ochotna položit život. V podstatě téměř není do čeho střílet, jelikož je hrdina doslova zbožňován celou mohavskou pustinou.
A Nyní to příjde. Každá frakce zadá úkol, kde má pořešit ostatní frakce. Nejrpve všichni chtějí, aby hráč získal na svojí stranu bombarďáky. To už udělal a tak může všem oznámit, že je získal. Kýválkovi může dokonce oznámit, že se vypořádal se všemi frakcemi a tím jeho úkol s frakcemi splnit. Ostatní frakce začnou pouze vyhrožovat, jelikož mají "spoustu špehů", kteří se dozví všechno, nic víc. Úkol s bombarďáky je také možné splnit pro všechny a ještě to projde. Každá frakce chce to stejné a každé je možné oznámit, že je hráč získal na svojí stranu. Následuje úkol s odstraněním pana Majitele. Každá ze stran, tedy kýválek, NCR a Legie jej chce zabít. Tedy mají společné cíle :). Pokud hráč oznámí zabití Majitele Kýválkovi, znepřátelí si strany obě, tedy jak NCR, tak Legii a již pro ně není možné plnit úkoly. Jelikož mají "špehy" všude a tak ví o rozhovoru mezi kýválkem a hrdinou. Pokud hráč nejprve oznámí zabití majitele jedné z frakcí NCR, nebo Legie, znepřátelí si jen jednu stranu. Pokud tedy například hráč oznámí v dobře střeženém táboře legie Césarovi, že majitele odstranil, špehové NCR se to dozví a i když NCR není nepřátelská, již mu nezadávají úkoly (tj není jim možné oznámit zabití pana majitele). Stejně tak pokud člověk oznámí zabití pana Majitele plukovnici NCR, dozví se to Legie a již není mžné oznámi Legii zabití pana majitele a dokončit tak tento úkol. Ať už si člověk vybere kteroukoliv ze stran, může pro ně plnit úkoly i dál a tedy může pro ne "zničit" bratrstvo. (pro kýválka mohl zničit bratrstvo již dřív). Stejně tak může vyřešit chany, nebo tu rodiny ve Stripu. Po splnení úkolů pro jednu nebo druhou stranu pak může jít za kýválkem a oznámit mu smrt pana majitele, což se dozví špehové a bude tak ukončeno kamarádství i se zbývající stranou. Po té se může ještě hráč rozhodnout, co společně s Kýválkem podniknou. (v podstatě se může rozhodnout, jestli bude pro NCR, nebo pro Legii).
Celkově se tak systém reputace u frakcí, které si člověk buduje celou hru, v podstatě rozpadne kvůli jednomu rozhodnutí, respektive kvůli tomu, že autoři chtěli dát možnost se hrdinovi rozhodnout na konci hry, nezávisle na tom, co dělal do té doby. Trochu škoda, no. Sice odůvodnění, proč je Legie najednou neutrální, dává ve hře smysl, odůvodnění, proč najednou nechcou s hráčem nic mít jak legionáři, tak NCR, krapek smrdí (tedy to se špehy).
Reputace u těch menších frakcí je pak víceméně jen spíše něco navíc, moc velkou roli to nehraje, hráč je vždy může víceméně vykuchat, nebo pro ně pracovat. Snad až krom bombarďáků, které by měl získat. :)
|