Oslo je jako Brno, když berete jenom Brno na sever od Hlavního nádraží. Když koukáte z Ekebergu/Hádů, máte celé město před sebou, vidíte všechny důležité budovy, přímo pod sebou máte nákladní nádraží a obzor vám uzavírá vepředu, na západě, Holmenkollen (373 m s.m.)/Holedná (391 m s.m.) a po pravici, na půlnoční straně, Grefsenkollen (380)/Babí lom (442). Středem území protéká Akerselva/Ponava a pod nohama Alnaelva/Svitava. Té jsem si při chůzi nevšiml, ježto je zatrubněná (jako Ponava).
Mimochodem, norské "-elva" je zjevně něco jako české "-ava". Respektive keltské, samozřejmě. (Skotská gaelština má átha = brod, Irština má Ava jako osobní jméno s významem "bystrá".)
Nalevo se pak mlhy zvedají nad planinou moře/bývalého třetihorního moře Vídeňské pánve, jehož vlny se před třiceti milióny let tříštily o dnešní no-go zónu Cejlu, Vlhké, Dornychu a Trnité. Ale i v této pro pěšího turistu nepřívětivé oblasti je vhodné navštívit a pokochat se secesním kostelem neposkvrněného početí Panny Marie na Křenové/rozvalin cisterciánského kláštera z 12. století na ostrově Hovedoya.
Ještě jedna věc je shodná – když se koukáte z Ekebrgu/Hádů, stojíte na konci jednoho geologického celku a přes sedimenty a městem vyplněnou proláklinu koukáte na jiný. Zatímco Brno se propadlo kvůli tektonickému zlomu někde u Karpat, Oslo sedí na zlomu, který na opačném svém konci půlí Skotsko.
Mimochodem, lidský mozek je evolucí vybroušený nástroj pro hledání vzorců a podobností, a pokud ho nakrmíte brakovou literaturou a hloupými televizními seriály, nedivte se, že v dospělosti začne produkovat konspirační teorie. Nebo srovnávat Brno s Oslem. :)
Nu dobrá, poloostrov Fornebu leží osm kilometrů západně od centra Osla, tj. asi jako Bystrc od středu Brna a jízda k němu je stejně záživná. Má tvar ukrajinského trojzubce se základnou směřující k městu. Před Druhou světovou válkou zde vzniklo kombinované letiště pro pozemní i vodní stroje - norské aerolinky tehdy provozovaly třímotorové Ju-52 v plovákové úpravě. Za války se o letiště starala Luftwaffe, která zde měla dopravní i dálkové stíhacím stroje. Nepodařilo se mi dohledat informace o konkrétních letištích, jen že JG 5 byla v roce 1944 dislokována v jižním Norsku - je tedy možné, že z tohoto letiště vzlétly Bf-109 k ochraně
Tirpitze, avšak do Trondheimu je to tři sta kilometrů, takže na místo činu přiletěly, až když už byla největší evropská válečná loď hore kopytami.
Po válce bylo letiště vráceno civilní dopravě, která se prudce rozrůstala. V 90. letech už tudy proudilo deset miliónů lidí ročně. Osa hlavní VPD směřuje přímo na Oslo, takže je zřejmé, že to musel být rachot. Norové tedy rozhodli letiště zrušit a postavit nové, mnohem větší a výkonnější, třicet kilometrů za městem. Ruzyně leží v poloviční vzdálenosti, ale jede se tam dvakrát tak dlouho. Do nového tisíciletí vstoupil Fornebu zplanýrovaný, připraven pro novou výstavbu.
Snímky z internetů:


Času bylo málo, tak jsem se mrkl jenom na severní výspu, kde vyrostly obludné skloocelové haly technologických parků informačních gigantů a kde má svůj střežený kamrlík i Viky.

To musí být fakt boží, mít v kanclu okno s výhledem pod sebe, tom nemohu říct.

Hypermoderní továrny na technologie plynule přecházejí v klasickou zástavbu, která tu byla už před letištěm.

Popelník s nálepkou zákaz kouření dává místu značně lidský rozměr.

Hop a skok a už je člověk v divočině. Když je pěkně, je tu pěkně.


Napravo vepředu je poloostrov Bygdoy a za ním Oslo.
Když je škaredě, je tu... taky pěkně, ale jinak.

To oslovské (Norové slovo "Oslo" vyslovují v jednom ze dvou hlavních dialektů jako [ušlo], což by v češtině asi vyřešilo řadu potíží) snížení mezi bloky prekambrických žul a rul nalevo a napravo je vyplněno druhohorními usazeninami, ale nejsou to vápence, jako u nás, jsou to jen břidlice. Drolí se dost hrubě.

A rozpadají se na podlouhlé útvary. Mezi úštěpky břidlice a hromadami ulit šneků jsou také modravé ulitky mořských mlžů, které jsem hnedka sesbíral na kostým. :-)

Také mne okamžitě zaujaly takového hnědavé konkrece. Stačilo zvednout jednu a bylo jasno - jsou těžké. Když jsem jednu ohladil šmirglem, zaleskla se. Myslím, že by mohlo jít o limonit, ale málo tomu rozumím, kdyby se někomu chtělo to prozkoumat blíže, vzorky mám. :)

Tohle je sběr na jednom místě za asi jednu minutu, fakt tam toho bylo dost.
Vrásnění tady probíhalo zjevně velmi divoce:

(vlevo s oranžovým filtrem, vpravo bez)


Na skalách nahoře jsem objevil další útvar patrně související s letištěm:

Je to zjevně obranná stavba, ale zprvu mne mátl vstup otevřený přímo do ústí Oslofjordu, proti připlouvající flotile. Možná se ale jednalo o palebné postavení lehkého flaku a pokud by zde byla osádka v době útoku na letiště, je logické mít vstup odvrácený od bombardované plochy. Útvar je to ovšem malý, možná šlo jen o úkryt. Stěna je tvořena na střídačku segmentem plným a segmentem dutým.

Možná to sloužilo jako bojový muniční sklad?
Objektů je zde na malé ploše povícero.

Kvůli sněhu to není moc vidět, ale jedna stěna, přivrácená k aparátu, je zakryta autoplachtou a tvoří tak bivak pro bezdomovce. Sto kroků od skleněných útesů krotitelů křemíkové noosféry lidstva.

A byť je zde bezdomovecký bivak, ocelové prvky zůstávají na místě.

Odpoledne se nachýlilo, je čas vyzvednout ženu a svištět dál. Z centra vede na Fornebu (a dál) velmi pěkná příbřežní (cyklo-)stezka, my ale jeli busem. Žádné hovory o práci, nepřítel naslouchá. Na Fornebu je soustředěna špička norské IT, tzn. Rusku se vyplatí prostě posadit své agenty do autobusů obsluhujících poloostrov a vytěžit odposlechnuté rozhovory. V létě Norsko vyhostilo tucet "diplomatů".
Po stránce uživatelské obsluhy je MHD Osla svázaná s programem Rutter, který si člověk stáhne do svého tzv. "chytrého" mobilního telefonu. Kdo nemá, ten si musí koupit papírové jízdenky, protože jsem však jeden takový přístroj měl, nemusel jsem zjišťovat, kde se kupují; a bez aktivního zjišťování jsem na ně nenarazil.
Rutter je jako IDOS, člověk zadá start a cíl... tedy, zadá napřed cíl, a až pak svou výchozí lokaci, což je hrozně neintuitivní - a program, neustále on-line, vyhledá vhodné spoje. Čas se zadával rovněž velmi neintuitivně přes podivný jako-by-ciferník, ale už to prý změnili na normální způsob.
Zvolený spoj vykreslí svou trasu na mapě, udá délku jízdy, počet přestupů a počet tarifních zón, plus přidá případné aktuální informace o možných zpožděních, které jsou psány člověkem pro lidi. Tzn. nepíše se "vlak je opožděn z důvodů provozních" ale třeba "na stanici XY se rozebírá stavební jeřáb, zastávka je přesunuta sto metrů dál ve směru jízdy". Což je roztomilé a příjemné.
Potřebnou jízdenku na zvolený spoj je možno přímo zakoupit - Rutter má přímý přístup k bankovnímu kontu. Je to samozřejmě bezpečnostní díra jak kráva, ale pokud máte Rutteru dedikovaný účet vyluxovaný jen na nezbytné minimum, tak jde o rychlý a pohodlný způsob placení. Osobní identifikátor cestovního oprávnění je pak přidělen vašemu Rutterovskému avatáru a spravován programem za účelem perlustrace průvodčím a zobrazení času do vyprchání oprávnění.
Co se stane, když telefonní aparát přestane fungovat... viz oddíl papírové jízdenky.
Nicméně dokud to funguje, tak to funguje svižně a pohodlně a zvykl jsem si na to velmi rychle. Jakkoliv mi brněnský způsob "pípnu a jdu" připadá výhodnější a svou filozofií vyspělejší, uznávám, že z pohledu turisty je dobře provázaný a funkční konglomerát "IDOS + Mapy.cz + platební brána" také velmi příjemný.
Nuže, zadat cíl: Vigeland.
Zadat start: Fornebu
- Ander, čo vo Vigelande?
- Piťo, tam holá žena idze na koňu!
- Idzeme, Ander! Už ani nepamätám, kedy som koňa vidzel!